יום ראשון, 14 באוגוסט 2011

על פסגת מגדל אייפל

פריז היא העיר הכי רומנטית בעולם. בכל פינה נשיקה, אחיזת ידיים, חיוך נבוך ומבט מזוגג בעיניים. כל הרומנטיקה הזאת לא מגיעה לקרסוליים של מבנה אחד. 1,655 מדרגות, העולות במעלה 324 מטרים של מבנה מתכת. מגדל אייפל - אחד המקומות הכי מבוקשים בעולם להצעות נישואין, נשיקות ומחוות האהבה שונות. 10,100 טונות של ברזל, שהיה אמור לסמל מאה שנה למהפכה הצרפתית ובמקום זאת, הפך לאחד מסמליה הרומנטיים של עיר האורות, פריז.
המגדל מאפשר מגוון עצום של חוויות בשל שעות הפתיחה המורחבות שלו (מ-9:30 ועד חצות בקיץ). בכל שעה ניתן לחוות אווירה שונה ועל פי עונות השנה הנוף הפריזאי מרגש ומשתנה. בפעם הראשונה שטיפסתי  במעלה מגדל אייפל, זה היה בערב של יום קיץ חמים. היה ניתן לראות למרחוק את הסיבה שפריז נקראת עיר האורות. באותו הערב הופתעתי מכמות הצעות הנישואין שראיתי. כל כמה דקות שמעתי צעקת אושר ומחיאות כפיים. ראיתי נשיקות שלא יביישו אף סרט רומנטי. ההתרגשות נצפתה בכל המבנה. לא רק זוגות "מן המניין" החליטו להתחייב שם, גם לא מעט מפורסמים שאלו את השאלה. בפעם השנייה, הייתי ביום סתוי נפלא ולא הייתה ולו הצעת נישואין אחת, אבל הנוף שנשקף היה נקי והייתה ראות מלאה, על פני כל העיר.
מגדל אייפל מלמטה, צלמה: אלונית רונן


שלוש קומות יש למגדל אייפל וניתן לבקר בחלקן או בכולן. תמחור כרטיס הכניסה פועל על פי קומות ועל פי דרך הגעה (מדרגות או מעלית): הקומה הראשונה 4.5 יורו, הקומה השנייה 7.8 יורו, עליה במדרגות לטיפוס עד לקומה השנייה עולה 4 יורו פלוס דייאטה והקומה השלישית (המחייבת שתי מעליות נפרדות) 12 יורו. לדעתי, שווה לעלות עד הקומה השלישית ולראות את הפלא של מבנה, שעד 1930 היה הגבוה בעולם ופלא הנוף הנשקף תחתיו.

נוף מהקומה השלישית בערב, צילם: ארז קרמר


עם כל הרומנטיקה, בעיני פריז היא לא רק עיר של זוגות. גם משפחות עם ילדים יכולות ליהנות מהחוויה. ילדים יכולים ליהנות ממגוון פעילויות ומיצגים שונים בתוך המגדל, כמו ללמוד על המרחק שלו מירושלים/תל אביב, תהליך הבניה ועוד.. הילדים יכולים לחשוב כיצד המגדל מתכווץ בלילה ובחורף בכ-18 ס"מ לעומת הקיץ החם. תמיד ניתן ללכת ולתפוס משקפת ולהביט על הנוף או סתם לטפס במדרגות לקומה השנייה. אין ספק שגם ילדים יכולים לזכות בחוויה נפלאה בביקור במגדל.

שלט בקומה השלישית, צילם: ארז קרמר


הבניין קם עם המון ביקורות סביבו וסביב עיצובו. הציבור לא אהד אותו ודרש להורידו. אבל היום, למעלה מ-122 שנה מאוחר יותר, לא ניתן לחשוב על פריז מבלי להזכיר אותו.

תגובה 1:

  1. אין על אייפל, המקום הראשון שביקרתי בו כשנחתתי על המפה של פריז. מבנה מקסים ומרשים.

    השבמחק