יום רביעי, 27 ביולי 2011

הפרדוקס של ברלין

לא להאמין כמה היסטוריה ניתן להכניס במיקום אחד. אין הרבה ערים בעולם, כמו העיר ברלין (Berlin). ההיסטוריה שלה משולבת עם ההיסטוריה האירופאית, המונרכיות השונות, דרך מלחמות העולם והמלחמה הקרה. יש מגוון רחב של אטרקציות היסטוריות בעיר, המראות איך עיר של שלום התחברה למלחמות ואז שבה להשכין שלום ולהיות בירה אירופאית משמעותית.
את הפרדוקס הגדול של העיר ניתן כבר לראות באחד מהסמלים הגדולים שלה - שער ברנדנבורג (Brandenburger Tor). מטרתו המקורית הייתה להיות סמל של שלום וסובלנות, אך המשטר הנאצי הפך אותו לסמל של עוצמה, כאשר מצעדי הראווה שלו עברו דרכו. בקרבת השער ניצב בניין הפרלמנט רייכסטאג (Reichstag), שמטרתו הייתה לאגד את כל הלאנדוורים (נסיכויות). המשטר הנאצי לא חס אף על בית הפרלמנט ואף העלה אותו באש, שהרסה אותו כמעט עד היסוד. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, נבנה שוב הפרלמנט וכיום ניתן לבקר וללמוד על ההיסטוריה והפאר. שימו לב, ניתן להצטרף לסיור מודרך מגיל 15 ומעלה. יש לתאם מראש את הביקור וצריך לעשות זאת חודשיים לפני המועד המבוקש!
לנו, היהודים, יש היסטוריה קשה עם גרמניה ובירתה ברלין. רבות נכתב על העובדה, ששנים לא היה בעיר הבירה של גרמניה כל ציון לרצח ששת מליון היהודים. רק בסוף שנת 2004, שישים שנה אחרי השואה, נפתחה האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו (The Memorial to the Murdered Jews of Europe) או כפי שהיא מכונה, "אנדרטת השואה". עם זאת, הפרדוקס הגדול של האנדרטה, בנייתה המאוחרת והסקנדלים סביב פתיחתה, לא מעיבים על העוצמה שהיא משדרת, כאשר הולכים בין שלל ה"קברים".

האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו, צילם: איתמר ברק
לאחר מלחמת העולם השנייה, ברלין הייתה עיר הרוסה. בעלות הברית החליטו לחלקה לארבע פרובינציות, שכל אחת מהן תהיה תחת שליטה של אחת מבעלות הברית. באמצע ברלין נבנתה חומה ענקית, באורך 156 קילומטרים, והיא חילקה את גרמניה ממזרח למערב. הצד המערבי הפך לדמוקרטי והצד המזרחי שקע תחת השלטון הקומוניסטי. עד 1961 היה ניתן לעבור בין שני הצדדים של גרמניה, דרך שלושה מעברי גבול. אחד מאותם מעברי גבול היה צ`ק פויינט צ`רלי (Checkpoint Charlie). שבצמוד אליו הוקם מוזיאון ההיסטוריה של העיר המחולקת. ב-9 בנובמבר 1989, חומת ברלין נפלה והיא הפכה לסמל ניצחון המערב על המזרח. נפילת החומה סימלה גם את התחלת התפרקות ברית המועצות והפיכת גרמניה לדמוקרטית ומאוחדת.
אין ספק, יש המון מה לראות בעיר וכאן מובא רק קצה המזלג. הפרדוקס הגדול של ברלין הוא לא רק היסטורי, אלא גם תרבותי ואומנותי. על זאת אכתוב בהמשך.